Jak autonomiczne urządzenia budowlane zrewolucjonizują branżę?

Przenoszenie ziemi i budowanie dróg za pomocą autonomicznego sprzętu budowlanego nie jest jeszcze rzeczywistością, ale właśnie tam zmierza branża. Automatyzacja branży budowlanej zdecydowanie wpłynęłaby na bezpieczeństwo w budownictwie oraz zredukowało czas realizacji projektów mieszkania Bydgoszcz. W przypadku wielu wykonawców bezzałogowy sprzęt budowlany może budzić obawy związane z utratą pracy lub wypadkami w miejscu pracy. Lecz Cameron Clark, który kieruje wysiłkami Trimble na rzecz autonomii w budownictwie cywilnym, chce złagodzić te obawy. Uważa, że autonomiczne maszyny stanowią dużą szansę, której rozwój wymaga czasu.

Automatyzacja to nic nowego. Od lat producenci robót ziemnych dodają automatyzację do maszyn. Według Clarka, menedżera obszaru biznesowego Earthworks w Trimble, obecnie istnieje ponad 100 000 maszyn wyposażonych w sterowanie autonomiczne.

Spycharka ze sterowaniem maszyną kwalifikowałaby się jako automatyzacja Stopnia 1 przy użyciu poziomów automatyzacji jazdy SAE (gdzie 0 = brak automatyzacji, a 5 oznacza pełną autonomię). „Jesteśmy już na ścieżce automatyzacji”, mówi Clark. „Przeszliśmy od ludzi na placu budowy wbijających kołki w ziemię do sterowania maszyną 3D, gdzie można usunąć kołki i automatycznie sterować lemieszem, aby utrzymać nachylenie”.

Chociaż maszyny półautonomiczne poprawiają produktywność, nadal polegają na inteligencji wykwalifikowanego operatora. Clark twierdzi, że dzięki dzisiejszej technologii doświadczeni operatorzy pracują o 41 procent szybciej i 75 procent dokładniej, podczas gdy nowi operatorzy pracują o 28 procent szybciej i o 100 procent dokładniej. W miarę jak sterowanie i inne zadania maszynowe stają się bardziej zautomatyzowane, wykonawcy mogą spodziewać się większej wydajności. Oczekuje, że kompaktory, spycharki i koparki będą kluczowymi kategoriami autonomicznego sprzętu.

Niedobory pracowników napędzają rynek. Na całym świecie firmy budowlane borykają się z niedoborem operatorów ciężkiego sprzętu. Clark postrzega to, wraz ze zwiększonymi globalnymi wydatkami na infrastrukturę, jako kluczowy czynnik napędzający autonomiczny sprzęt budowlany.